Svar: Træt af flaske!

13. juli 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære M

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for de søde ord om min brevkasse, dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen.

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet, og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. I 8-9 måneders alderen er det ofte fint med 3 flasker, som jeg så anbefaler ligger før middagslur, aften og sen aften...

Jeres datter lyder til at være god til at sove om natten, og hun springer normalt den tidlige morgenflaske over - og det er super dejligt. Det vil dog være rigtig godt, hvis du fortsat kan give hende en drømmeflaske sen aften. Det lyder som om at hun ofte accepterer den, hvis du giver flaske her - så den synes jeg I skal give hende fast fremover. Du kan give den før du selv går i seng, så slipper du for at blive vækket kl 02/03 - det kan være et forsøg værd... :)

Flaske før formiddagsluren skal hun ikke længere have, men det vil være godt, hvis I kan forsøge at bibeholde flaske før middagsluren, så hun får 3 flasker dagligt. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du stadig bruger mme i hendes grød og mos, så hun også får ekstra mælk den vej igennem og så hendes mad stadig energiberiges det ekstra. Du må også meget gerne bruge mme på grøden, når du f.eks. giver hende grød om eftermiddagen. Hun kan også nogle gange tilbydes lidt frugtmos med mme, serveret som en gammeldagsfrugtgrød med mælk...

Hvis hun ikke vil have flasken før hun puttes til sin middagslur, så må du prøve at give hende mme af kop... Jeg synes også, det vil være en god idé, at du forsøger med kold mme - måske er det den lune mælk, som hun ikke har lyst til - det er jo også blevet varmere i vejret, og måske vil hun drikke sin flaske, hvis mælken er kold... bare en tanke:) Om aftenen kan hun stadig få lun mælk i flasken, som hun er vant til og accepterer.

Det er også rigtig fint, at der går tid mellem hendes frokost og flasken før hun puttes. Så sikrer du dig, at frokosten ikke mætter så meget, at hun af den grund afviser sin flaske. Det er derfor fint med frokost kl ca 12 og flaske kl ca 14...

Jeg tænker altså, at det vil være okay, hvis hun lige nu får 3 flasker og så må du derudover sikre hende ekstra mme via maden... Og så skal hun tilbydes masser af vand, så hendes væskebehov bliver dækket på den måde :) Du skal naturligvis holde øje med hendes bleer og sikre dig, at hun får væske nok.

Mit forslag til en dagsplan med 3 flasker ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme og vand af kop.

Formiddag 9: frisk blød frugt og bær, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke tilbydes flaske ...

Annonce

... først

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller det kan være middagsretter fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur. Prøv med kold mme. Hvis hun ikke vil drikke flasken, så prøv med kop i stedet...

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød lavet med mme og frugtmos som topping, eller kan tilbydes frugtmos med mme, som en gammeldags frugtgrød med mælk.. Vand af kop.

Aften 18: Grøntsagmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiemaden, almindelige børnevenlige retter. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, brødskorper, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende, som hun selv kan gumle på. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23: Flaske og sover videre ... eller tilbydes flaske, når hun vågner af sig selv og beder om den - hvis du kan være sikker på, at hun gør det :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du skriver, at du om natten ofte giver hende sutten mange gange. Du skal her naturligt være opmærksom på, om hun kan have behov for en flaske en af gangene...

Derudover så vil det være rigtig godt, hvis du ikke per automatik giver hende sut i munden, hver gang du er inde for at hjælpe hende med stillingskift eller lignende. Det er vigtigt, at hun lærer at komme videre i søvnen uden at få sut i munden.. ellers kan hun få det, som jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn.

Vi vågner allesammen mange gange hver nat og her registrerer vi, at alt er, som da vi faldt i søvn, og hvis det er det, så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove igen.

Hvis du konsekvent giver din datter sut i munden, hver gang hun har disse små opvågninger i sin søvn, så udløser du et behov hos hende om, at sutten skal være i munden. Hun lærer, at hun ikke kan sove uden sin sut, og at hver gang hun vågner, så kommer du og giver hende sutten...

Når din datter sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis du giver hende den, hver gang du er inde og hjælpe hende videre i søvnen, så lærer du hende, at hun ikke kan sove uden sutten i munden. Så begynder hun at vågne og registrere at sutte mangler, klynker og kan først sove videre, når du så kommer og giver hende den igen...

Derfor er det rigtig godt, hvis du nu kan forsøge at få hende videre i søvnen, uden at du giver hende sutten hver gang, men i stedet med dine kærtegn, nærhed, beroligende ord, stillingskift osv. hjælper hende videre...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder